Diepdruk is een druktechniek waarbij de delen die we afgedrukken lager liggen dan de niet-bedrukte delen. In een printplaat maken we uitsparingen, waarna we de plaat met inkt bedekken. De overtollige inkt verwijderen we vervolgens van de plaat, waardoor alleen de uitsparingen met inkt achterblijven. Hierna brengen we vochtig papier op de plaat aan en drukken dit samen, vaak met behulp van zware rollers of twee cilinders. Na het verwijderen van het papier, is de inkt door het samendrukken in het papier getrokken.

Daarnaast is er een variant op deze techniek, genaamd blinddruk. Bij blinddruk gebruiken we geen inkt; in plaats daarvan wordt de afbeelding in reliëf gedrukt.

Verschillende soorten diepdruk

Diepdruk kent verschillende soorten, waarbij het verschil ligt in de manier waarop de verdiepte delen worden gemaakt. Deze methoden zijn onderverdeeld in droge technieken en natte technieken.

Droge technieken omvatten:

  • Droge naald
  • Mezzotint
  • Kopergravure of burijngravure

Natte technieken omvatten:

  • Lijnets
  • Aquatint
  • Suikeraquatint
  • Vernis-mou

Droge technieken

Bij droge technieken kerven we direct in het materiaal, waardoor groeven ontstaan. Deze technieken zijn geschikt voor metalen, hout en kunststof. Meestal gebruiken we zink of koper als materiaal. Het gereedschap dat we gebruiken voor het kerven varieert per techniek. Bij droge naald wordt een hardstalen etsnaald gebruikt, bij mezzotint wordt een wiegijzer, schraapstaal en polijststaal gebruikt, en bij graferen wordt een burijn of grafeerstift gebruikt.

Natte technieken

Bij natte technieken wordt het te drukken materiaal weggeëtst door middel van een chemische reactie. Bij etsen wordt op een metalen plaat een laagje zuurbestendige etsgrond, zoals hars, aangebracht. Na het drogen, bedekken we de plaat met inkt en daarna in een bak met etszuur om het gewenste effect te bereiken. Door het zuur verdwijnt het metaal uit de getekende lijnen, waardoor groeven ontstaan. Deze groeven vullen we vervolgens met inkt. Aquatint, suikeraquatint en vernis-mou werken op een vergelijkbare manier als etsen.

Er is ook een nieuwe methode van diepdruk genaamd fotopolymeer. Hierbij brengen we een lichtgevoelige gel in de vorm van een film aan op een zinkplaat. Door belichting met licht hardt deze gel uit. De delen waar geen licht op valt, blijven zacht. Deze zachte gel wassen we vervolgens uit de plaat, waardoor hoogteverschillen ontstaan. Met deze methode kunnen onder andere foto’s worden overgebracht op zink.

Diepdruk is over het algemeen een kostbare techniek. Dit komt doordat de bekleding van de cilinder waarop de afbeelding en/of tekst is gegraveerd na het drukken van een bepaald werk opnieuw moet worden aangebracht. Daarom is deze techniek minder geschikt voor kleine oplages, maar juist interessant voor grote oplages. Een oplage van bijvoorbeeld 1.000.000 is geen probleem. Daarnaast biedt diepdruk meer mogelijkheden qua kleuren in vergelijking met bijvoorbeeld digitaal drukken.

Ontdek de eindeloze mogelijkheden van diepdruk op verschillende materialen. Neem contact op, vraag ein Angebot aan of bezoek onze showroom voor meer informatie!”

Was können Sie von uns erwarten?

Unsere Vielseitigkeit sorgt für eine große Vielfalt an zufriedenen Kunden. Dazu gehören Unternehmen aus allen denkbaren Branchen, Künstler, Bands, Influencer und Sportvereine. Gemeinsam finden wir die Artikel, die Ihre Marke und Botschaft werbewirksam unterstreichen. Immer auf der Basis von Budget und Wünschen. Persönlicher Kontakt und Flexibilität stehen bei uns an erster Stelle.

  • Mehr als 25 Jahre Erfahrungaktiv seit 1999
  • One-Stop-Shoppingwir übernehmen Design, Produktion und Vertrieb
  • Einzigartige Produktemehr als 30.000 Produkte ab Lager verfügbar
  • Schnelle LieferungDer Notdienst ist der Standard
  • Nachhaltiggroße Auswahl an nachhaltigen Werbeartikeln
  • Zuverlässig100% Garantie der Kundenzufriedenheit zu allen Zeiten

Für wen

Übersicht

Beispiel, Broschüre oder Ratschläge!

Dank unserer langjährigen Erfahrung in diesem Bereich können wir Artikel zusammenstellen, die genau zum "Look and Feel" der jeweiligen Person oder Organisation passen. Nehmen Sie Kontakt mit uns auf, um eine unverbindliche Beratung, unsere Broschüre oder ein Muster zu erhalten!

Kontakt aufnehmen